This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Naujienos
Nerimas prieš vizitą pas odontologą – patirtys ar nežinomybė?
Nuo mažumės turbūt kiekvienas iš mūsų susiduriame su neigiamu baltų chalatų „palikimu“. Kaskart apsilankę bet kokio pobūdžio gydymo įstaigoje laukiame tam tikrų medicinos personalo prisilietimų, intervencijų, kurios, daugeliu atveju, nėra maloni patirtis. Kraudami šį įspūdžių kraitelį bėgant metams susidedame ne mažą krepšį patirčių, kuriuos, tarsi akmenukus kišenėje nešiodami, prisimename jų svorį tik įėję pro sveikatos priežiūros įstaigos duris.
Laimei mes, odontologai, randame būdų, kaip pacientų vizitus paversti malonesniais. Galime savo darbo aprangos įvaizdį keisti ir įvairinti spalvomis, visiems odontologo kabinetą primenantį medicininį kvapą pakeisti ramybę ir jaukumą pulsuojančiais kvapais, galime pradžiuginti pacientus klinikose žydinčiomis skintomis gėlėmis, gera muzika, tačiau... iki tos minutės, kai pasijaučia istrumentų prisilietimas ir skonis (pripažinkite, turbūt visi žinome tą skonį) burnoje, o kur dar tas garsas gydytojui paspaudus pedalą...
Šį kartą noriu pakalbėti apie pirminę situaciją, kas ir kodėl vyksta su mumis, jog daugelis prisiverčiame nueiti profilaktiniam patikrinimui, nes „REIKIA“, o ne tiesiog todėl, kad patys norime pasitikrinti ir aplankyti savo gydytoją?
Evoliucijos eigoje mūsų protas taip ištobulėjo, kad galime užgožti jausmus, emocijas, siekdami toliau daryti tai, kas mums reikalinga ir būtina, tačiau reikia paminėti, kad emocijos ir patirtys niekur nedingsta. Neretai pacientai nurodo, kad jaučia baimę, nors protu supranta, kad nėra ko bijoti. O ta baimė – galbūt buvęs skausmingas vizitas, vaikystėje išgirstas kito vaiko verksmas kabinete, kažkam galbūt senos odontologinės įrangos besisukančio dirželio garsas... Kiekvienas iš mūsų idealiu atveju stengiamės surasti pusiausvyrą tarp emocijų ir proto. Turime išgyventi jausmus, tačiau negalime leisti jiems užvaldyti mūsų dienos. Svarbiausia turime suprasti, kad kaskart prisiliesdami prie savo jausmų juos išgyvename, įsisamoniname ir tik tada atsiranda palengvėjimas bei atsipalaidavimas. Jei bijote, tai ir leiskite sau pabijoti, atvykę į vizitą nesistenkite dirbtinai parodyti, kad nebijote. Ši žinutė labai svarbi ir Jus priimančiam specialistui. Galbūt sutikę baimę kitoje plotmėje pasijusite geriau? Net neabejoju.
Kaip sau padėti sau nebijoti, jei nepadeda niekas?
1. Identifikuokite ankstesnes blogas patirtis
Pradėkime nuo sudėtingesnio, bet efektyvesnio metodo: pirmiausia pasistenkite surasti ir identifikuoti savyje pirmą blogą patirtį pas odontologą. Kada atsirado momentas, paskatinęs Jus įsisąmoninti, kad tai skausminga/nemalonu? Tuomet atpažinkite fizinį diskomfortą ir suteikite jam kokią nors metaforą (tai gali būti daiktas, spalva, forma, gyvūnas). Pabandykite prisiminti, kada pirmą kartą gyvenime pajautėte tokio pobūdžio diskomfortą. Sugrįžkite į tą situaciją ir pažvelkite į ją dabartinio, brandesnio žmogaus akiminis. Svarbu suprasti, kad situacija gali neturėti visiškai nieko bendra su patirtimi pas gydytoją, tam ir stengiamės suteikti patirčiai diskomfortą/metaforą. Pabuvoję situacijoje atleiskite jos dalyviams bei sau. Tuomet patikrinkite, ar dingo tas nemalonus fizinis diskomfortas. Pajusite, kad jis palengvėjo. Neskubėdami paleiskite jį. Kaip ir minėjau, ši praktika sudėtingesnė, reikalaus visiško Jūsų jausminio susitelkimo, ramybės bei į šalį padėto racionalaus mąstymo. Pavykti taipogi gali neiškart, bet jei įvaldysite ją – galėsite pritaikyti ir kitose asmeninio gyvenimo situacijose.
2. Atraskite sau tinkamą specialistą
Susiraskite specialistą, kuris turėtų Jūsų asmenybei priimtinas savybes, su kuriuo būtų lengva ir malonu bendrauti, bendravimo laikas ir apimtis atitiktų Jūsų poreikius. Juk vieni mėgstame daug klausytis, kiti – daug kalbėti, treti geriausiai jaučiamės kai žmogus dirba savo darbą nedaugžodžiaudamas. Nepatingėkite paklausinėti draugų, kolegų ar artimųjų pas ką lankosi, kodėl lankosi. Socialinių tinklų reklama yra gera ir efektyvi priemonė tiek pacientus siekiančioms pritraukti klinikoms, tiek patrauklios vietos ieškantiems pacientams, tačiau nepamirškime, kad jei jaučiate nerimą eidami pas odontologą ar bet kurios srities gydytoją, jums svarbu gauti ne tik kokybiškai atliktą gydymą, bet ir Jums tinkantį priėjimą.
3. Apsibrėžkite savo požiūrį į gydymą
Svarbu, jog sutaptų Jūsų ir gydytojo bendras požiūris į gydymą – esate pacientas labiau prijaučiantis holistinio pobūdžio gydymui ar kaip tiktai protokoliniam gydymui, esate motyvuotas keisti tam tikrus įpročius siekiant geresnių gydymo rezultatų, o galbūt norite tik išspręsti vieną Jums rūpimą klausimą. Reikia suprasti jog tiek Jūs, tiek specialistai yra labai skirtingi, bet vedantys į geriausius rezultatus kai veikia vieni kitus atitinkačioje komandoje. Net savo klinikos bendradarbavimo sutartyje esame įtraukę punktą, jog tik geras emocinis ryšys tarp gydytojo ir paciento veda į geriausius rezultatus.
Grįždama prie savo minties „aplankyti savo gydytoją, nes noriu“, sugrįžtu prie emocinio momento: juk turint gerą santykį su specialistu tiek jam nuoširdžiai įdomu kaip Jums sekasi, kaip prabėgo Jūsų metai, kuo gyvenate, kokie pokyčiai, tiek jums smagu pasidalinti savo patirtimis per tą laiką, kol nesimatėte. Darbe ar asmeniniame gyvenime viskas klostosi daug lengviau, kai viskas paremta nuoširdžia komunikacija.
Šiuo kartu baigdama to ir palinkėsiu – tiek nuoširdumo sau, priimant savo nerimus ir baimes, tiek nuoširdžių specialistų Jūsų sveikatos stirpinimo kelyje, nesvarbu, apie kokią sritį kalbėsime!
Gydytoja odontologė Austėja Kalkienė